Majmuah Empat Beraya dengan Mentor

Assalamualaikum readers. Ha , gituuu you readers kaww. Sampai di Kelantan ni mahu la jugak makan dalam dua minggu kan. Tapi petang tadi adalah kali pertama aku beraya rumah orang Kelantan. Ape lah nasib tak dapat nak gempak beraya kan.

Tetadi beraya rumah mentor kami. Ustaz Najib. Bukanlah Najib Razak. Ouh! kalau yang itu minta dijauhkan ye, memang idok ler dia jemput kawe.
Hamboi Najah, ummi kau penat-penat hantar kau pergi UM ni untuk jadi ustazah, kau main rembat bercita-cita nak jadi pembunuh ye. Ape keheyy nie. Memase nie belum gerak lagi. Tunggu kereta dan manusia siap.
Almaklum lah bila dah nama pun perempuan dan kata mak aku orang perasan cantik ni memang kuat begambar. Tapi yang aku peliknya kami kuat bergambar tapi hakikatnya kami memang cantik bukan perasan cantik. Awww gituuu. Cenderahati yang tengah tu untuk U.Najib. Perkataan khat tu buat sendiri tau. Hasil tangan Husna. Cantik.
 Anak terbuang mana pulak ni duduk diatas rumpun. Hengat orang nak bagi duit raya ke? Jangan harap la, kuih raya pun belum tentu orang nak bagi la. Duduk leklok keyh!
 Muka suci sesuci nur. Entah sejak bila kak cik pandai drive, nanti bukan sampai rumah Ustaz Najib tapi sampai ke Hospital Kubang kerian. Hospital boleh tahan lagi, kalau ke tiang dua? Oh no ! i belum kahwin.
 Nah ! macam mana ade yang tersepil dekat tepi tingkap tu. Gasak sungguh bebeno ye.
Gambar asalnya, semua yang ade dalam gambar ni orang yang comel lote je. Cute sama ketinggian je. Datang je kitorang yang bukan rendah nie, terus jadi buruk gambar, tapi orang-orangnya tetap cun same seperti sebelum nie. Sempat lagi perasan tu.
Taraaa !sampai pun meskipun, aduh ! susah bebeno nak ceritanya. Mana taknya, masa pergi tu ikut bebudak lelaki. Lepas tu aku memotong nak ikut belakang budak lelaki tu. Tapi agaknya bebudak ni ingat aku macam nak berlumba agaknya dia boleh main-main  nak potong sampai la aku terkedepan salah masuk lorong. Nasib badan.

Nak cover punya pasal , malu oi ! aku cakap la nak isi minyak. Alang-alang kan nak isi minyak. Ape la nasib dulu pun masa bukak puasa kitorang juga tersasar sampai ke pasir puteh. Memang muka sesar je.
Apabila para jejake sudah bangun untuk makan maka kami ratu cantik ni duduk la dekat tempat yang tadi dorang duduk tu. Menterdarah pulak kuih raya sementara dorang amik makanan.
Antara makanan yang disediakan. Cisss ! macam la banyak lauk utama siap ade 'antara' pulak. Ustaz masak nasi arab aku rasa kot la. Tak pon nasi briani. Entah la aku pun tak tahu nasi apa yang ustaz masak. Yang aku tau sedap dan lazat namun aku tak puas makan sebab aku makan sikit sebabnya aku memang tak reti nak makan banyak rumah orang. Kalau rumah aku atau sedare, pi lantak la. Aku la raya makan ! haha.

Ade ketupat pulut entah apebenda entah namanya. Yang tiga segi tu. Ade bubur kacang merah. Ye-ye je aku amik banyak sebab aku ingat bubur pulut hitam rupanya kacang merah. I tak minat la. Ade tapai ade kek, ade ape entah memacam la. Tak ingat aku nak hafal satu-satu.

Wajah bahagia kanak-kanak ribena selepas diberi makanan yang sungguh enak dan lazat. ceria sungguh takde langsung wajah stress. Dapat makan kan, siapa tak suka.

Ini semua gambar Miss Universe. Bajet benci orang baca. Miss la sangat. Haha. Inshaallah bakal ustazah, peguam, cikgu, pegawai bank dan sebagainya la. Haksss gituuu.
We are super duper cute, tomey-tomey dan bosan aku tulis dari tadi dok bangga diri je. Nak buet macam mano. Takde orang nak puji. HAHA.

Akhir kata. Ada satu dua peristiwa yang berlaku hari nie membuatkan aku berkecil hati. Ade benda yang aku nak ingatkan. Apabila ada orang sanggup membantumu dalam susah, janganlah kau berendah apabila dia memerlukan bantuanmu. Hari ini orang susah, hari esok? Hari ni kita bahagia, hari esok?

Bukan mudah nak jaga hati orang, kalau tak mampu lebih baik jaga hati sendiri. Ergh ! kadangkala berbuat baik pada orang hanya mendatangkan rasa sakit hati dan terluka. Terima kasih.

'inshaallah..kita akan ditakdirkan bersama'

1 comment:

Ammelia said...

seronoknye mood raye lg ^^