BILA kau pergi



  Perkenalan yang amat singkat namun mampu menyatukan dua hati buat selamanya.Inilah kisah percintaan aku dan dia.Terasa bahagia apabila orang yang dicintai sentiasa berada di sisi.
    "abang tolong.." kata fahmy tiba2.Aku tidak perasan bila lelaki tu muncul didapur.Hari ini hari pertama aku akan memasak sebagai seorang isteri kepada suami.
    "tak payah la..menyibuk jerh" Aku tidak berpaling ke wajahnya.Tiba-tiba pinggangku dirangkul erat oleh fahmy.Jantungku berdebar hebat.Fahmy mendekatkan bibirnya ke telingaku.Dapat ku dengar hembusan nafas fahmy.
    "apa ni abg..mie nak masak la..karang xjadi kang..abg ni suka la sibuk" 
    "abg sibuk dengan isteri abg jerh" katanya dengan suara perlahan..
    "gatal lah..sana la..mie nak masak ni..susah la"Aku terus menolak tubuhnya yang sasa itu.Fahmy terdorong ke belakang tapi masih tersenyum.
    "kuatnya mie tolak abg.."
    "biarlah.."kataku terus menjeling.Fahmy terus datang ke arahku.Dia memegang pergelangan tanganku.Fahmy menarikku dalam dakapannya.
    "i love u so much" bisik perlahan fahmy menyapa telingaku.Aku hanya tersenyum mendengar sebaris ayat yang sering membuat lenaku sering diulit mimpi yang indah.
     Hari yang kami lalui begitu bahagia.Meskipun kami sudah bersama hampir dua bulan,namun kehangatan perkahwinan kami masih dapat di rasai.Fahmy yang begitu romantik dan penyayang sering membuatkan rumah tangga kami terasa sangat bahagia.
     "abg..jom teman mie nak x?"soalku sambil tanganku sudah memeluk lehernya.
     "pergi mana?kalau mandi abg nak la..tempat lain..xnak la"jawab fahmy bersahaja.Berubah warna mukaku.Aku terus mencubit lengan fahmy.Gatal tak bertempat!
    "abg..sepok kang..bukanlah..kita pergi shoping..jom la"
    "shoping?malas la..poket dah koring ni"
    "alaa..abg ni..kedekut sangat...xpe la..biar mie pergi sendiri,mie pon ada duit la.."aku berpura-pura merajuk.Sakit hatiku apabila dia tidak mengendahkan ajakanku.Namun,dengan pantas fahmy menyambar pergelangan tanganku.
     "jom..jom..xbole pergi sorang2..bahaya"katanya dan terus mengangkat punggung.Yes!akhirnya dia beralah.
     "duit abg kan xad?"
     "sapa kata pakai duit abg,mie yang nak shoping,pakai duit mie la"
     "eleh..kedekut..nnti kalau mie tnggalkan abg..bru padan muka"
     "mie mane bole ceraikan abg..abg jerh bole,so xad istilah mie tnggalkan abg..phm?"
     "apa mie peduli,mie bwak kes"
     "aik?mie ni btol2 ke nak tnggalkan abg?"soalnya sambil menghentikan langkah dan menghadap wajahku.
     "x sebab mie sayangkan abg"
     "okelah..kalau mcm tuh..duit poket dah penuh"katanya sambil tersenyum.
     "haha..pandailah abg"Aku terus memaut lengannya dan berjalan kluar.
     Ketika sedang memilih pakaian,aku lihat fahmy sudah tiada disisiku.Aku cuba mencari kelibatnya.Tiba-tiba aku melihat ada ramai orang berkumpul disatu sudut.Aku terus pergi ke tempat itu.Ada kerisauan dihatiku.
     "ya ALLAH..abg..knapa ni?" soalku apabila melihat fahmy pengsan.
     "Encik..tolong bwak suami saya..tlong" rayuku.Beberapa orang anak muda cuba mengangkat tubuh fahmy.Aku hanya membawa fahmy ke klinik.Pada fikiranku fahmy cuma kurang tenaga.
      "macam mane encik?okey x?" soal doktor itu pada fahmy setelah dia sedar.Aku lihat fahmy mengangguk.
      "doktor,knapa dengan suami saya?"
      "puan,encik..sya dah buat pemeriksaan,dan sya harap kalian dapat menerimanya dengan hati yang tabah.setiap insan akan diuji.."Doktor itu terdiam seketika.Aku berdebar menanti bicara doktor yang seterusnya.
      "Suami puan menghidapi penyakit kanser otak,tahap terakhir," Terasa bagai guruh menghentam seluruh jiwaku.Badanku  sudah mengigil.Begitu hebat dugaan yang diturunkan terhadap kami,Aku benar2 belum sedia untuk kehilangan suamiku.Air mata perlahan menuruni ke pipiku.Puas ku seka,namun xberjaya.Hatiku terlalu sebak.Aku lihat wajah fahmy tenang sahaja mendengar berita ini.Betapa tabahnya lelaki itu.Dia yang di uji tapi aku yang sakit.Aku cuba menggengam jari suamiku.Cuba memberi semangat padanya walaupun pada hakikatnya aku sendiri tidak bersemangat.
      "abg..mie xnak abg pergi" kataku dalam sendu.
      "xpe syg..jgn nangis..ALLAH sedang menguji kita"katanya sambil menyeka air mataku.Aku tahu lelaki ini cuba menahan perasaan."Suamiku..tabah sekali dirimu dengan ujian ini"kataku dalam hati.
     Kami terus pulang ke rumah tapi suasana didalam kereta tidak semeriah selalu.Aku masuk kedalam bilik dan terus ke bilik air.Apabila aku kluar dari bilik air,fahmy sedang duduk di birai katil.Kepalanya merenung lantai.
    "abg.."panggilku perlahan.Fahmy mengangkat wajahnya.Aku lihat mata fahmy sudah berkaca.Suamiku akhirnya menangis.Mungkin sedih yang teramat.Dia bangun dari katil dan menuju kearahku.Dia merenungku penuh kasih syg.Pandangan mata kami bertaut...
     "abg cintakan mie,cinta sgt-sgt" bisikan halus dan romantis itu menyapa telingaku.Meremang bulu romaku.Apatah lagi tangan kasarnya itu sudah mendarat ke pinggangku.Ya tuhan,tika ini aku sngat bahagia.Janganlah kau ambil dia pergi dari hidupku.Aku terlalu mencintainya ya ALLAH.Serta merta tumpah air mataku.Doktor telah mengesahkan fahmy menghidap kanser otak dan masa yang tinggal hanya 2 tahun..
      "mie pon cintakan abg,abg jangan tinggalkan mie,mie tak sanggup kehilangan abg,mie belum puas hidup dengan abg"kataku dalam esakan yang tak mampu ku tahan.
       "mie jangan macam ni syg..klau mie lemah,abg pon lemah" fahmy mengucup leherku dengan penuh ksih syg.Sungguh!,berat rasa nya hendak kehilangan jejaka ini.Cintanya terlalu dlam buat insan tersebut.  
       "maapkan mie abg,setialah disisi mie" pintaku.Fahmy terus mengucup mataku.Lantas tangannya mula meneroka disetiap inci tubuhku.Aku teramat bahagia.Biarlah!..biarlah saat ini aku merebut kemanisan cinta kami.Aku memejamkan mata dan fahmy mula menjalankan tugasnya.Maka kami pun beradu bersama kemanisan cinta yang sudah lama terbina.
       Hari yang kami lalui sgt bahagia.Aku cuba melupakan penderitaan fahmy.Saat ini,aku hanya mahu fahmy berasa bahagia dan gembira.
       "tahniah,isteri awak mengandung..tiga bulan"kata doktor cina itu sambil memegang bahu fahmy.Fahmy tersenyum lebar begitu juga aku.Tanpa mengira tempat fahmy terus mengucup pipiku.Aku jadi malu.
       "abg,malu la kat doktor"kataku.
       "abg tak kesah,abg bahagia saat ini"katanya cuba mengawal perasaan.Doktor hanya menggeleng sambil tersenyum..
       Kandunganku sudah mencecah tujuh bulan.Kesihatan fahmy semakin teruk.Kadangkala,ditengah-tengah malam fahmy akan sakit kepala yang teramat.Rambutnya sudah tidak banyak.Hidup kami sudah semakin suram.Sering disulami air mata.Aku takut untuk kehilangan fahmy.Aku memerlukan fahmy untuk sama-sama membesarkan anak yang bakal lahir.
 Pada suatu malam....
       "abg ,mie sakit,baby dah nak kluar ni,"Aku menggoyangkan tubuh fahmy.Namun hampa! tiada tindak balas.Jantungku berdegup kencang.Ah,tak mungkin! Air mata dengan perlahan menyentuh pipiku.
       Aku terus menelefon abgku dan meminta dia ke rumahku.Setiba di hospital,aku dimasukkan ke labour room dan fahmy tidak aku ketahui di mana mereka bawa.Semasa melahirkan puteraku jiwa ku kacau.Aku sering terfikirkan fahmy.Sepatutnya saat ini fahmy menemaniku melahirkan putera kami,fahmy yang meredakan sakitku.Tapi tidak,aku terpaksa melalui detik ini seorang diri.Mohd Zafrul!! itulah nama yang di idamkan fahmy.
       "Along,fahmy mana?"soalku lagi.Jantungku berdegup pantas.Aku mula terasa panas.Badanku sudah menggeletar.Tanpa di pinta ada manik jernuh jatuh dari tubir mataku.
       "tak mungkin..tak mungkin..abg tipu kan..abg janji nak teman mie lahirkan anak..abang...."ratapku sambil memeluk along.
       "sabar dik..tuhan lebih sygkan dia"pujuk along.
       "tak along..abg tak bole pergi.Dia janji akan sentiasa di sisi mie,tapi dia tipu"air mataku semakin deras mengalir.
        "mie jagalah anak mie baik-baik,sygilah dia macam mane mie sygkan fahmy" nasihat along.
        "mie mati tanpa dia along,mie perlukan dia dalam hidup mie..mie syg dia,knapa ALLAH amik dia dari mie?apa slah mie?apa slah abg?" semakin kuat esakanku.
        "semua ini takdir dan suratan" kata along lantas meletakkan anakku di ribaku.." ini tanggungjawab mie,didiklah dia" tambah along lagi..
          Aku lihat Mohd Zafrul persis seperti fahmy.Kulitnya yang cerah,matanya yang sepet.Persis sekali.Aku mencium pipi gebu Mohd Zafrul dan ku seka air mata yang mengalir.
         "abg..terimah kasih kerana pernah membahagiakan mie,mencintai mie dan merindui mie..mie tak kan pernah lupakan abg,mie akan tetap mencintai abg sampai mati,abg..tengok lah anak kita bang..cOmel..seperti abg...mie janji akan didik dia seperti mana yang abg inginkan.Dengan perlahan bibir ku mengalunkan lagu yang sering fahmy nyanyikan di hujung hayatnya.

Lagu ini umpama luahan hatiku...

       
            Dibawah batu nisan kini telah kau
           sandarkan kasih sayang kamu,
           begitu dalam..
           hanya mampu ucapkan selamat jalan kasih...

Air mata terus mengalir laju......ABANG.........

          SaAt kAu daTAng. .hiDUpku di teRAngi cAHayamu. .
          SaAt kAu haDIr. .mIMpi inDAhku jaDI keNYataan. . 
           TAPI. . . . . .  . .
           SaAt kAu pERgi. .aKu hiLAng daRI dIRiku. .
           SaAt kAu hiLAng. .aKu mATi tANpamu diSIsi. .

No comments: